Ada waktu-nya aku diperingat tentang sesuatu oleh bau-bauan. Sebentar tadi, setelah sekian lama, aku disanggah oleh satu aroma, yang segera saja diterjemah sebagai memori yang eksklusif, yang langsung terus menuntun rasa-rasa lampau ke dalam denyut darah.

Tergesa oleh kombinasi-kombinasi perasaan yang bercampur-baur, timbul ghairah ingin tahu daripada mana punca wangian. Ada-kah ia masih terbit daripada tubuh pemilik yang telah tidak lagi menjadi puja? Ada-kah dia di sini? Mengapa dia ada di sini?

Ia tidak semerbak, tetapi cukup dan tepat untuk mengherot kewarasan dan mengakis kekuatan.

Yah, barangkali aku yang terburu-buru membina taakulan. Bagaimana mungkin hal di dalam imaginasi aku terjadi nyata. Kelakar bila fikiran kita menjadi seolah-olah begitu dungu, mudah diperdaya oleh keinginan-keinginan yang runtun.

Bila terjerumus jatuh ke dalam, terlintas juga di fikiran, masih-kah aku menjadi walau secubit kerinduan? Atau aku hanya sebentuk daki daripada bahagian-bahagian ingatan yang tidak di-rai, yang sedang melalui proses saringan dan enyahan?

Atau hanya aku yang terlalu ketara gagal menyelindung desahan pura-pura, dan masih terpesona dan rapuh dengan bisik-bisik halus di hujung-hujung hati?

No comments:

Post a Comment