-- Macam mana Najib?

Hampir saja mulut aku yang penuh dengan batang buruk terhambur keluar.

"Kenapa Najib?" aku soal setelah menenangkan diri aku dengan beberapa tegukan sirap selasih. Sisa-sisa kuih masih bergumpal melekat di celah-celahan gigi buat aku kurang selesa untuk memberi kata balas.

"Dia macam mana?" aku disoal lagi.

Tanpa ada jawapan, ada diam menyelinap di antara kami. Masa terhenti, kami berdua seolah berpakat untuk berpandangan sesama sendiri, dan seperti interaksi telepati, ada dengus panjang yang tegang dan jujur keluar dari kerongkong kami, hampir serentak.

"Kecewa, bukan?" aku kata.

**

-- Parti baru tu, OK?

"Aku kurang," balas aku.

-- Kenapa?

"Oren dekat Myanmar sembelih orang Islam, oren dekat sini bunuh ulama."

-- Ulama ke?

"At least, mereka yang aku kenal dalam tu takutkan Tuhan, berilmu dan beramal lebih dari aku."

"Kiblat ketua pun masih Kaabah, bukan Karbala!"

**

"Kau tak perlu pandai sangat dekat Malaysia," aku kata. "The best way to reach the top, even if you have no education is to be politicians."

"Orang sekarang pandang harta dan possesi, bukan idea, bukan visi, bukan apa yang kau heret, genggam, perjuang dalam diri kau."

"It is the battle of who is the loudest, not the smartest."

"Dan kalau leader kau tak cerdik, kau hanya perlu angguk dan sokong untuk selamat. Be like, yes sir! Saya yang menerima arahan!"

"Ingat tak cerita Hang Nadim, Singapura Dilanggar Todak?"

"It is easier to manage a bunch of idiot than a single brainer!"

-- Tak hairan-lah level SPM pun boleh jadi MB, kan?

"Itu, bukan aku yang cakap, ya!"

**

-- Tun OK?

"Tun OK."

"Aku masih menyanjung orang yang membaca dan menulis."

**

-- Kau macam mana, OK?

**

Hari Raya, ia sentiasa menjadi lapang sasar menembak kecenderungan. Peluru terenak pastinya berkisar kisah kepolitikkan, serta bagaimana-cara-atau-perniagaan-menambah-isi-kantung-kewangan-sebanyak-banyaknya-untuk-hidup-1000-tahun.

"Bila nak kahwin?"

Dan juga tentang hal kebujangan aku.

No comments:

Post a Comment